יום רביעי, 4 ביולי 2018

התמודדות עם התסכול שבלמידה: כיצד לומדות דבורים לטפל בפרחים מסובכים?

מעבדת תמר קיסר, החוג לביולוגיה וסביבה, אוניברסיטת חיפה, אורנים


כיצד בעלי חיים לומדים לבצע משימות מוטוריות מסובכות, כמו לכידה וטיפול בטרף או בניית קן? זוהי שאלה מרתקת, מפני שבעלי חיים בלתי מנוסים לעיתים קרובות נכשלים בביצוע משימות כאלה, אבל ביצועיהם משתפרים מאוד ככל שהם צוברים ניסיון. מה יכול לגרום ללומדים להתעקש, להמשיך ולהתאמן, במקום להרים ידיים? במחקר שנערך בחוג לביולוגיה וסביבה באורנים נבדקת ההשערה שבעלי חיים מסוגלים לצפות את התועלת העתידית שיפיקו מהשלמת המשימה בסוף תהליך הלמידה, ושהציפייה הזו מתמרצת אותם לתרגל את המשימה שוב ושוב. השערה זו עשויה להיראות מובנת מאליה עבור בני אדם. אולם היא מהווה חידוש עבור תורת הלמידה בבעלי חיים, המניחה שבעלי חיים יחזרו ויתרגלו רק דגמי התנהגות שהוכיחו עצמם כמוצלחים בניסיונות קודמים.

דבורת בומבוס אוספת מזון בפרח בעל מבנה מסובך


במהלך המחקר הוצגו בפני דבורי בומבוס, הניזונות מצוף ומאבקה בפרחים, פרחים מהמינים דק-פרי כלאיים, לוע הארי הגדול ותורמוס ההרים. פרחי הדק-פרי קלים יחסית לגישה ולטיפול, פרחי לוע הארי בעלי מבנה מורכב יותר, ואילו פרחי התורמוס הם המסובכים ביותר. 

דק-פרי כלאיים, בעל מבנה פשוט
לוע הארי הגדול, בעל מבנה בינוני
תורמוס ההרים, בעל מבנה מסובך















מחצית מהפרחים מכל מין  (פרחים פשוטים) טופלו כך שהדבורים יוכלו להגיע בקלות לגמול מזון (מי סוכר) שהוכנס לתוכם, בעוד שהגישה לגמול המזון בפרחים האחרים (פרחים מסובכים) הייתה קשה יותר. מעקב אחרי התנהגות הדבורים הראה שהייתה להן העדפה ראשונית ומולדת לפרחים המסובכים. דבורים מנוסות טיפלו בפרחים המסובכים מהר יותר מאשר דבורים חסרות ניסיון, אבל פרחים מסובכים דרשו זמן טיפול ארוך יותר מאשר פרחים פשוטים אפילו מדבורים מנוסות. למרות זאת, הן ביקרו בפרחים המסובכים לעיתים קרובות לאורך כל הניסוי. היו הבדלים גדולים בין דבורים בשכיחות הביקורים בפרחים המסובכים. בניגוד להשערה הראשונית, שיעור הבחירה בפרחים מסובכים לא היה קשור לקצב הלמידה של הטיפול בפרחים אלה, אלא לשלב ההתפתחות של כוורת הדבורים.

מחקר זה נערך על ידי ד"ר שיוואני קרישנה, בהנחייתה של פרופ' תמר קיסר ובמימון הקרן הלאומית למדע. תוצאות ראשונות מהפרויקט הוצגו השבוע בכנס בין-לאומי באיטליה. המשך המחקר יעזור להבין כיצד פרחים בעלי מבנה מסובך שורדים בטבע, למרות שלדבורים קשה יותר להאביק אותם בהשוואה לפרחים בעלי מבנה פשוט. אנחנו מקווים שהמחקר גם ישפוך אור על מנגנוני למידה של מטלות מסובכות נוספות בבעלי חיים אחרים, ואולי גם באדם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה