יום שלישי, 1 באוקטובר 2013

איך להתמודד עם פירות רעילים?

רכפתן המדבר הוא צמח נפוץ במדבר יהודה ובנגב. הפירות העסיסיים שלו נאכלים בשמחה על ידי בעלי חיים שונים, שבדרך כלל בולעים את הפרי על הזרעים שבו. לפחות שני מינים של מכרסמים מדבריים, קוצן זהוב וקוצן מצוי, ניזונים על פירות הרכפתן. האם הקוצנים מועילים בדרך כלשהי לרכפתן? ד"ר מיכל סמוני-בלנק בדקה את השאלה הזו בשיתוף עם חוקרים מארצות הברית, מהטכניון, מאוניברסיטת חיפה ומהחוג לביולוגיה וסביבה באורנים.







מיכל גילתה, להפתעתה, שלכל אחד מהקוצנים הרגלי אכילה שונים. הקוצנים המצויים אוכלים את ציפת הפרי ויורקים את הזרעים שלמים. לכן הם משמשים כמפיצי זרעים, ותורמים להצלחת הרבייה של הצמח. לעומתם, הקוצנים הזהובים לועסים ובולעים את הפרי כולו (כצפוי ממכרסמים). במילים אחרות, הם מתפקדים כטורפי זרעים ומזיקים לסיכויי הרביה של הרכפתן. הזרעים מהווים מקור חלבון מצויין, בעוד הציפה ענייה בחלבון. מדוע אם כן יורקים הקוצנים המצויים את הזרעים?
לצמח יש דרך מקורית להתמודד עם טורפי הזרעים: הזרעים מכילים את האנזים מירוזינאז,  בעוד שהציפה מכילה גליקוזינולאטים, חומרים יציבים ולא פעילים. כשהקוצנים הזהובים לועסים את הציפה והזרע, האנזים בא במגע עם הגליקוזינולאטים ומפרק אותם. תוצרי הפירוק הם חומרים דמויי ציאניד, מרים ורעילים.  לעומת זאת, כשהקוצנים המצויים אוכלים את הציפה בלבד ויורקים את הזרע, הם אינם נחשפים לרעלנים ונהנים מפרי טעים ועסיסי.

כיצד מתמודד עם מצב זה הקוצן הזהוב, שאוכל את הזרעים יחד עם הציפה? במאמר שהתפרסם באחרונה בכתב העת Journal of Experimental Biology, השוותה מיכל את עמידותם של שני מיני הקוצנים לרעלני הרכפתן. הסתבר שהקוצנים הזהובים נפגעים פחות כשהם נחשפים לרעלן בהשוואה לקוצנים המצויים, מה שאולי מאפשר להם להמשיך ולטרוף את הפירות בלי צורך להפריד מהם את הזרעים.


תיאור מלא יותר של המחקר מופיע בכתבה במגזין "טבע הדברים" ובאתר "הידען".



הקוצנים גם נבחרו לפרסם את כתב העת לרגל יום הולדתו ה 90.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה