יום שלישי, 8 באוקטובר 2013

הפרעושים של קוסטא

הזואולוג והסופר פרופ' מיכאל קוסטא היה הפרופסור שבזכותו הוכר החוג לביולוגיה במכללת אורנים. הוא לימד, כתב וחקר ב"אורנים" שנים רבות. לאחר שנפטר ב 1992 הוא השאיר אחריו אוספי חרקים, שאחד מהמיוחדים בהם הוא אוסף הפרעושים.
מלאכת הארגון והמחשוב של אוסף החרקים , בה עוסקת בימים אלה שמחונה ובר, מצוות בית מרגולין באורנים, חושפת כי אוסף הפרעושים הוא מרתק וחובק עולם. האוסף מכיל פרעושים מכל רחבי הארץ והמזרח התיכון – מלבנון, סוריה, ירדן, מצרים וערב הסעודית - וגם מארצות רחוקות יותר כמו הודו וברזיל.חלק גדול מהפרעושים באוסף נאסף על ידי קוסטא עצמו, ואילו חלק אחר הוא קיבל מאוספים שונים, (בעיקר מהמוזיאון הבריטי שם עבד בקייצים ובשבתונים), ממטיילים ומביולוגים. כל פרעוש באוסף מוצג בפרפרט (לוחית המשמשת לצפייה במיקרוסקופ), המכיל בנוסף לשמו של הפרט גם מידע רב נוסף: התאריכים והמקומות בהם הוא נמצא והוגדר, הפונדקאי ממנו הוא נאסף ושמותיהם של האספן שמצא אותו ושל החוקרים שהגדירו אותו. כך קורה, שהאוסף מספר סיפור מגוון על מחקר מדעי ועל מאמציהם של אנשים רבים לאורך עשרות שנים.
כך, למשל, מככב באוסף פרעוש שנאסף מפרוותה של מרה שטיילה בגן הזואולוגי של לונדון ב-1938, לצדו של פרעוש שנאסף בסיני ב-1972 מפרוותו של שועל ע"י חוקר היונקים גיורא אילני. חלק מהמינים אותם אסף קוסטא התגלו על ידו לראשונה, כמו  Leptopsylla algiri costai,  אשר נמצא על חדף מצוי.
האוסף כולל 437 פרפרטים, בהם מוגדרים כ-40 מיני פרעושים משמונה משפחות שונות. האוסף פתוח למתעניינים, והוצג השבוע בפני משתתפי הכנס האנטומולוגי, שאורגן על ידי החוג לביולוגיה וסביבה באורנים. 




























התמונות מציגות כמה דוגמאות מהאוסף. למעלה: פרעוש שנאסף במצרים ממריון, בשנת 1965. באמצע: פרעוש שנאסף בגן החיות של לונדון ממרה, בשנת 1965, והוחזק באוסף משפחת רוטשילד. למטה: פרעוש שנאסף בארץ מגרביל בשנת 1954 והוגדר על ידי פרופסור קוסטא. פרעוש זה מסומן כפאראטייפ, כלומר נעזרים בו לזיהוי פרעושים שאינם מוכרים.  




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה