יום ראשון, 26 באוגוסט 2018

החלטות גורליות בבריכות ושלוליות

מעבדת אלון זילברבוש, החוג לביולוגיה וסביבה - אורנים


מהי ההחלטה החשובה ביותר שנקבל במהלך חיינו?
בשבילנו בני האדם זוהי שאלה קשה. אנחנו מקבלים עשרות החלטות מדי יום. לרוב ההחלטות שנקבל כמו מתי לקום, מה לאכול לארוחת הבוקר ואיזה אוטובוס לקחת לעבודה, תהיה השפעה קטנה לטווח הארוך. החלטות אחרות כמו בחירת מסלול לימודים, מקום מגורים או בן\בת זוג הן גורליות יותר, אך האם אנחנו יכולים באמת לשים את האצבע על ההחלטה הקריטית ביותר שנקבל במהלך חיינו?

אצל נקבות היתושים התשובה על השאלה הזו פשוטה יותר. נקבה של יתוש, כמו מיני חרקים רבים, אינה מטפלת בצאצאיה, והדאגה ההורית אצלה מסתכמת בהחלטה באיזה מקור מים להטיל את ביציה. במקרים רבים לא תזכה הנקבה לקיים מחזור שני של הטלות כך שהיא נדרשת לשים, באופן מילולי, את כל הביצים בסל אחד. לפיכך ישנה חשיבות עצומה מבחינת היתושה לדעת באיזה מקור מים להטיל. אם מקור המים קטן מדי, לא יהיה מספיק מזון לזחלים שיבקעו מהביצים. אם הוא צפוף מדי הם יתמודדו עם תחרות קשה, ואם יש טורפים במים יתכן שהזחלים ייאכלו מיד אחרי הבקיעה. החלטה שגויה עשויה בקלות להוביל למוות של כל הצאצאים ובכך תיכשל הנקבה בהעברה של המטען הגנטי שלה לדורות הבאים. לכן בחירת מקור מים, שיהיה מתאים להתפתחות הצאצאים היא ככל הנראה, ההחלטה החשובה ביותר שהיתושה תצטרך לקבל בחייה הקצרים.

יתוש המליחות, כוכב המחקר

למזלה, מצוידת היתושה בחוש ריח מרשים. קצות הגפיים, המחושים והבחנינים שלה מרוצפים בקולטנים הרגישים למגוון גדול של חומרים כימיים. חומרים אלו משמשים כסיגנלים הנותנים ליתושה מידע רב על סביבתה. כך מסוגלת היתושה לאתר שלולית מים קטנה בחושך מוחלט (באופן דומה היא תאתר מקור טוב לדם, אבל זה כבר לפעם אחרת). יתרה מזו, עוד לפני שהיתושה מגיעה אל המים היא מקבלת מידע רב על הרכבם. בנוסף ליכולת זיהוי של כמות החומר האורגני, רמת החומציות או המצאות מזהמים במים, יודעת היתושה מי כבר נמצא במים. ידע על ביצים, זחלים ומינים מתחרים או כאלה הטורפים זחלים, עוזרים לה להחליט בזמן קצר אם להטיל כאן או להמשיך לחפש.
בריכת הטלה נסיונית ליתושים


במעבדה של  דר' אלון זילברבוש בודקים מהם הגורמים המשפיעים על החלטה משמעותית זו. מחקר העומד להתפרסם בקרוב, מראה שלבחירת מקור המים על ידי הנקבה יש השפעות המרחיקות מעבר להישרדות הזחלים, וכי לסיגנלים הכימיים בהם נעזרת היתושה לצורך הבחירה תפקיד חשוב גם בעיצוב חברת האצות. מטרת המחקר הייתה לבדוק כיצד מאזנות נקבות מטילות בין כמה סיגנלים כימיים. לצורך זה הוצבו בשטח בריכות הטלה בעלי ריכוזי מליחות שונים אשר חצי מהם הכילו גם שטגבים טורפי זחלים (Notonectidae) הידועים כמפרישי חומר דוחה הטלות. המחקר נערך בכיכר סדום בסמוך למושב עין תמר, איזור המכיל מספר גדול של יתושים וחרקים אחרים המתרבים היטב במים מליחים. 

שטח המחקר בכיכר סדום

לאחר מספר שבועות של תיעוד ההטלות בבריכות, שמנו לב לתופעה מעניינת. בריכות שהכילו טורפים התמלאו גם באצות. התופעה הייתה כל כך ברורה עד שבבריכות אילו היינו צריכים לפנות מסך של אצות מפני המים לפני בדיקתם. דגימות של אצות שנלקחו מהבריכות הראו קשר חזק בין כמות האצות למספר זחלים של יתוש המליחות (Ochlerotatus caspius) שהיה מין היתוש הנפוץ ביותר בשטח. נקבות של מין יתוש זה (הידוע בחיבתו למים מליחים) הטילו את ביציהן על פני מגוון רב של ריכוזי מליחות אך נמנעו ממים מתוקים כשאלו הכילו זחלי יתושים של מינים מתחרים, וכן מבריכות שהכילו שטגבים טורפים. זחלים שהתפתחו בבריכות בהן כן הטילו הנקבות ניזונו מהאצות שבהן. בכך שינו הזחלים, לא רק את כמות האצות אלא גם את מבנה החברה שלהן.

מתוצאות המחקר אפשר לראות כי להחלטות שאנחנו מקבלים, לעיתים מתוך אינסטינקט וללא חשיבה מרובה, יכולות להיות השפעות מרחיקות לכת על חייהם של אחרים.

את התמונות המצורפות צילם דר' עדו צורים 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה