יום שלישי, 24 בדצמבר 2013

צמחי מדבר נוגדי סוכרת

מחלת הסוכרת תוקפת מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם. שכיחות המחלה גדלה משנה לשנה, והיא צפויה להפוך לאחד מגורמי התחלואה והמוות העיקריים ב 25 השנים הקרובות. הסוכרת פוגעת ביכולתו של הגוף לבקר את רמות הסוכר בדם. בנוסף, החולים סובלים מעקה חמצונית, שמזיקה למגוון חלבונים, קרומים ורקמות בגוף. נזקים אלה מובילים לסיבוכים רבים של המחלה, למשל פגיעה בראיה, בפעילות הכליות, ובתפקוד מערכת העצבים. חומרים נוגדי חמצון מפחיתים את הנזק החמצוני לרקמות הגוף, ולכן עשויים לשמש כתרופות לסוכרת ולסיבוכיה.

אכילאה ריחנית

גם צמחי מדבר חשופים לנזק חמצוני, שמקורו בתנאי החיים הקשים שלהם - קרינת שמש חזקה ויובש. צמחים רבים מייצרים חומרים נוגדי חמצון כאמצעי הגנה מפני נזקי הסביבה. חומרים אלה עשויים לספק גם הגנה מפני הנזקים החמצוניים המעורבים בסוכרת. ואכן, צמחי מדבר מסוימים משמשים לטיפול בסוכרת ברפואה המסורתית של עמים שונים. מיצויים של צמחים אחדים נבדקו גם בניסויים מבוקרים, שבחנו האם הם מפחיתים את נזקי המחלה בחולדות ובעכברים.

יפרוק המדבר


ד"ר ניצה מירסקי מהחוג לביולוגיה וסביבה חוקרת את המנגנונים הביוכימיים שעומדים בבסיס הסוכרת, ועובדת על תרופה אפשרית ממקור טבעי למחלה. במאמר שהתפרסם לאחרונה, סקרו ד"ר מירסקי  ושותפיה (פרופסור אביתר נבו וד"ר אלי הרלב מאוניברסיטת חיפה וד"ר רבקה אופיר אוניברסיטת בן-גוריון) ניסויים שנערכו ברחבי העולם לבדיקת יעילותם של צמחי מדבר בהפחתת נזקי סוכרת.



לענת המדבר


בתמונות מופיעים אחדים מהצמחים שנסקרים במאמר, הגדלים בארץ. מצמחים אלה מפיקים הבדווים תרופות עממיות נגד סוכרת, ומיצויים שלהם משפרים את מצבן של חיות מעבדה חולות. הצמחים מכילים מגוון גדול של חומרים נוגדי-חימצון, שייתכן ואחראים לתכונות המרפא שלהם. צמחים אלה הם מאגר חשוב לחיפוש תרופות עתידיות למחלה.


צלף קוצני

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה