יום רביעי, 16 באפריל 2014

דינגו ושות'


יונקים מסדרת הטורפים, שמשקלם עולה על 15 קילוגרם, שייכים לקבוצת הטורפים הגדולים. הם כוללים בעלי חיים מרשימים כמו אריות, נמרים, צ'יטות, זאבים ודובים. לבני אדם יש תחושות מעורבות ביחס לטורפים האלה: מצד אחד הם מושא להתפעלות והערצה, אבל מצד שני מפחידים ושנואים מכיוון שהם מסכנים אנשים וחיות משק. 

טורפים גדולים, הידועים כמשפיעים בצורה ישירה ועקיפה על החברה האקולוגית. איור מתוך המאמר.
מה קורה רחוק יותר מסביבת האדם? כיצד משפיעים הטורפים הגדולים על אוכלוסיות של בעלי חיים וצמחים בחברות אקולוגיות טבעיות? מאמר סקירה, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Science, מראה שפגיעה בטורפים הגדולים מביאה, כצפוי, לעליה באוכלוסיות הטרף שלהם. אבל זה לא הכל. לעיתים קרובות, הפחתת מספרי הטורפים הגדולים משפיע גם בצורה עקיפה על אוכלוסיות הנטרפים של הטרף, או על המתחרים של אותו הטרף.
מחקרה של ד"ר אריאן וולך, בוגרת החוג לביולוגיה וסביבה ושותפה למאמר, עוסק בכלבי הדינגו באוסטרליה ומדגים את מגוון ההשפעות שלהם על המערכת האקולוגית שסביבם. הדינגו הוא הטורף הגדול היחיד באוסטרליה כיום. חלק מהתזונה של כלבי בר הגדולים האלה הן כבשים, וכתוצאה מכך הדינגו פוגע בגידול הצאן האוסטרלי, ענף חקלאי חשוב במדינה. גדר נגד דינגו, שאורכה כ- 5,500 קילומטר, מונעת את כניסת הטורפים לחוות הכבשים. היא גם מאפשרת השוואה של מבנה החברה האקולוגית בנוכחות הטורפים הגדולים מצד אחד של הגדר, ובהיעדרם של הטורפים מצידה השני. באזורים מוגנים מפני הדינגו, מתרבים הקנגורו והשועלים, ומתמעטים הצמחים העשבוניים ויונקי הכיס הקטנים, בהשוואה לאזורים המכילים דינגו.  לסילוק כלבי הדינגו יש, אם כן, השפעות מגוונות על החברה האקולוגית, חלקן רצויות לאדם (פחות טריפה של כבשים) וחלקן אינן רצויות (פחות עשבים המשמשים כמזון לכבשים).
השפעות חיוביות (כתום) ושליליות (כחול) של פגיעה בטורפים גדולים על מינים אחרים בסביבתם. איור מתוך המאמר.

מחברי המאמר קוראים להקים ארגון בינלאומי שיעסוק בשימור מושכל של הטורפים הגדולים, כדי שיעזרו לייצב מערכות אקולוגיות לתועלת האדם.  ניהול אוכלוסיות של טורפים גדולים חשוב, כמובן, גם בישראל, שבה מתמודדים מזה שנים רבות עם להקות בר של זאבים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה