יום רביעי, 30 באפריל 2014

חקיין האינסולין


הסוכרת הינה המחלה המטבולית הנפוצה ביותר בעולם ומהווה אחד מהגורמים העיקריים למוות. ארגון הבריאות העולמי צופה, שעד שנת 2030 יחלו בסוכרת כ 8% מאוכלוסיית כדור הארץ. החולים סובלים מירידה בייצור או בתפקוד ההורמון אינסולין, שבעקבותיה עולה ריכוז הסוכר בדם, ועקב כך נגרמות הפרעות מטבוליות קשות.  למחלת הסוכרת סיבוכים רפואיים חמורים: פגיעה בראיה ובתפקוד הכליות, נמק, התקפי לב ושבץ מוחי. תוחלת החיים של חולי סכרת קצרה בשליש בערך מזו של אנשים בריאים.

התרופות הקיימות לטיפול בסוכרת אינן נותנות מענה לכל החולים, ולחלקן יש גם תופעות לוואי שונות. מצבם הבריאותי של רבים מהחולים ממשיך להתדרדר למרות הטיפול התרופתי. לכן יש חשיבות רבה לפיתוח תרופות חליפיות. מקור אפשרי חשוב הם חומרים ממקורות טבעיים (למשל חומרים המופקים מצמחים), המשמשים ברפואה העממית לטיפול בסוכרת ובסיבוכיה. במעבדה של ד"ר ניצה מירסקי מהחוג לביולוגיה וסביבה חוקרים חומר המופק משמרים, שמחקה ומגביר את פעילות האינסולין. 

פרטי ההרכב והמבנה  של החומר, המכונה GTF-Glucose Tolerance Factor , עדיין לא מוכרים, אבל ידוע שזו מולקולה קטנה, יציבה ולא-חלבונית. היתרון בכך הוא שהאנזימים של מערכת העיכול לא פוגעים בפעולתו של ה GTF, ולכן אפשר לתת אותו כתרופה בבליעה.  

GTF מוריד את רמות הגלוקוז והשומנים "הרעים" בדמם של חיות מעבדה ובני אדם חולי סוכרת. זאת ועוד, אם הוא ניתן יחד עם כמות קטנה של אינסולין, הוא מגביר את השפעתו המיטיבה של האינסולין. טיפול ב GTF מפחית סיבוכי סוכרת שונים בחולדות סוכרתיות כמו פגיעה בכליות, פגיעה ברשתית ובעדשת העין (קטרקט) ונזקים למערכת העצבים.

קבוצתה של ד"ר מירסקי חקרה גם איך פועל ה GTF בתוך תאי הגוף, ומצאה שהוא פועל באופן דומה להורמון אינסולין. GTF ואינסולין משתמשים במנגנונים דומים כדי לשלוט על הובלה ואחסון של סוכרים בתוך התאים ועל פעילות גרעין התא.

יש סיכוי ש ה GTF יוכל לשמש בעתיד כבסיס לפיתוח תרופה חדשה לטיפול בסוכרת ובסיבוכיה.
לקריאה נוספת: "חומר טבעי לטיפול בסוכרת ובסיבוכיה המופק משמרים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה