יום רביעי, 28 במאי 2014

אגנים ירוקים לטיהור שפכים



מים מהווים נושא לדאגה מזה שנים רבות במדינות המזרח התיכון. בישראל נפתרה הבעיה ע"י טיפול ושימוש מחדש במי הביוב: נכון להיום, כ-75% ממי הביוב מטופלים ומנוצלים להשקיה (למשל, בעמק יזרעאל כ-70% ממי ההשקיה). לפיתרון זה יתרונות רבים כיוון שהוא משלב טיפול בפסולת (מי ביוב) בפתרון מצוקת המים. אולם מתקני טיהור שפכים מרכזיים, כמו אלו שמשמשים במדינת ישראל, אינם מתאימים לשימוש באזורים בהם רוב האוכלוסייה כפרית ופזורה על שטח גדול, כמו שטחים רבים בגליל, ברשות הפלסטינאית באיו"ש ובירדן. בעיה נוספת היא בעלות הקמתם ותחזוקתם ובצורך בכוח אדם מומחה לתפעול ולתחזוקה.

מבנה סכמטי של אגן ירוק תת-קרקעי


אגנים ירוקים הם שיטת טיפול במי ביוב בקנה מידה קטן. שיטה זאת מחקה את תהליכי הטיהור המתרחשים בזרימת מים לאורך נחל או בביצה. במחקר שנערך ע"י ד"ר יורם גרשמן ממכללת אורנים ואוניברסיטת חיפה בשיתוף פעולה עם חוקרים מארה"ב, ממכללת תל-חי, מירדן ומהרשות הפלסטינאית נבדק השימוש באגנים ירוקים מובנים (Constructed wetland) לטיפול בשפכים ביתיים. אגנים פשוטים וזולים הביאו לשיפור משמעותי באיכות הכימית של המים, עד לעמידה בתקנים להשקיה לא מוגבלת, אולם ריכוז החיידקים במים היה גבוה מהמותר. שילוב מערכות ביתיות לחיטוי ב-UV במוצא האגנים נמצא כדרך יעילה לקטילת החיידקים השארתיים ולעמידה בתקנים. תוצאות מחקר זה תומכות בשימוש באגנים ירוקים בשילוב מערכות UV זולות, כפיתרון בר-קיימא לשימוש מחדש במי ביוב מטוהרים בקהילות קטנות ומבודדות. 


צילומי אילוסטרציה מתוך אתר "הקואליציה למיחזור מים אפורים בישראל", http://www.graywater.org.il/


דגמים שונים של אגנים ירוקים לטיהור שפכים ביתיים




לאחרונה קיבלו החוקרים, בשילוב עם איגוד ערים סכנין, מענק מחקר מטעם ממשלת ארצות הברית (MERC). בכוונתם להמשיך את המחקר כדי להפוך מערכות טיהור מים כאלה ליישומיות.


לקריאה נוספת:

 

2 תגובות:

  1. הרעיון הוא להמשיך את המחקר כדי להפוך מערכות טיהור מים כאלה ליישומיות

    השבמחק
  2. מערכות של חיטוי מאגרי מים דורשים ידע רב, כדאי להתייעץ עם אי מקצוע

    השבמחק